A-Ropa
A-Ropa

Praktische reisinformatie China

Geld Gezondheid Kaart Klimaat Vervoer Verzekering Visa

Vervoer in China

Vervoer

China

Wij proberen u tijdens uw reis in China met verschillende soorten vervoersmiddelen te laten kennismaken. Lokaal zal gebruik worden gemaakt van metro, taxi, fiets, bus of  van een ander typisch lokaal transportmiddel.

Bij het maken van excursies kan soms gebruik worden gemaakt van moderne privébusjes. Deze zijn meestal van Japanse makelij en in goede technische staat.

Voor het transport tussen ver van elkaar gelegen plaatsen zult u de ene keer gebruik maken van de trein of de boot en de andere keer van de bus of het vliegtuig.

 

Trein.

Reizen met de trein is in China een ervaring op zich. Van de hectiek van een Chinees station tot de rust van de eerste klasse of de gezellige drukte van de tweede klasse. Afhankelijk van uw wensen kunnen wij eerste of tweede klasse zit of slaapplaatsen voor u reserveren. Deze zogenoemde softseat/sleeper en hardseat/sleeper zijn een ideale manier om je te verplaatsen Je ziet veel van het land en je kunt in contact komen met de Chinese medereiziger.

 

Softsleeper:

Dit is de eerste klasse treincabines. Aan beide kanten van de cabine zijn er twee bedden boven elkaar, een tafeltje in het midden en een deur die op slot gedaan kan worden. Reizigers van deze klasse zitten op de stations in aparte wat luxere wachtkamers en mogen vóór de andere klassen de trein in gaan. In de trein wordt eten en drinken tegen betaling aangeboden en afhankelijk van de afstand die u aflegt, is er een restauratiewagon aanwezig.

Er zijn ondertussen moderne en oudere softseepers. Maar het principe blijft gelijk.

Softseat;

Een wagon met wat comfortabelere stoelen met wat meer ruimte. In oude treinen wordts soms voor kortere afstanden de softsleeper als softseat gebruukt.

Hardsleeper;

Dit is de tweed klasse treincabine. Aan een kant van de open gang zijn steeds 3 bedden boven elkaar geplaatst. De slaapruimtes zijn naar de gangkant toe open. Overdag kan je op het onderste bed zitten of op de klapstoeltjes in de gang. Ok in de tweede klas komt er vaak iemand langs met eten en drinken. Daarnaast is er, afhankelijk van de te reize afstand, een restauratiewagon bij de trein.

 

Hardseat:

Een treinwagon met wat minder comfortabele stoelen en iets minder ruimte. Soms zijn het tegenover elkaar geplaatste zitbanken met een tafel ertussen. 

 

Treinen rijden in China meestel precies op tijd.Kaartjes kopen kan niet zoals in Nederland vlak voor vertrek maar dient langere tijd van te voren te worden aangevraagd. Bij het kopen van treinkaartjes wordt tegenwoordig gevraagd naar paspoortnummer en naam.

 

Vliegtuig.

China heeft een van de grootste en modernste vliegtuigvloten ter wereld. Gevlogen wordt voornamelijk met Airbus. MC Douglas en Boeing. Vliegen is relatief duur en omdat steeds meer Chinezen het zich kunnen permitteren om te vliegen, zijn veel vluchten vaak lang van te voren volgeboekt. Bij vliegen binnen China treden relatief veel vertragingen op.

 

Boot.

Vervoer per boot gebeurt voornamelijk bij een excursie, bij transport van Guangzhou naar Hongkong (vv) of wanneer u een cruise op de Yangze rivier maakt. In alle gevallen is de kwaliteit en veiligheid van de boten goed maar kan het comfort verschillen. Voor cruises op de Yangze rivier kan gebruik worden gemaakt van een aantal boten variërend van goed maar eenvoudig tot uitstekend en zeer luxe. Op al deze boten heeft u echter een privé cabine en is er een restaurant aan boord.

Voor het transport van Guangzhou naar Hongkong (VV) wordt er gebruik gemaakt van een moderne supersnelle catamaranverbinding die u op comfortabele en spectaculaire manier in korte tijd naar uw bestemming brengt. Douane formaliteiten (Hongkong heeft een andere bestuursvorm dan China) worden vervuld na aan komst.

 

Privé busje

Bij sommige excursies maken we, afhankelijk van de grootte van het aantal deelnemers, gebruik van privé busjes. Dit zijn altijd moderne, technisch goede busjes van meestal japanse makelij. Voor kleinere groepen kan gebruik worden gemaakt van taxi, fiets, metro of in een enkel geval, van de lokale bus.

 

Metro
In Beijing, Hongkong, Shanghai en Guangzhou, druk en goedkoop. Er geldt 1 tarief zolang je de metro niet verlaat. Kaartjes koopt je bij het kantoortje of bij een automaat.


Minibusjes / Riksja’s enz
In de grotere steden zijn er vaak ook nog ander manieren van transport: minibusjes die een vaste route rijden en riksjas bijvoorbeeld, voor korte afstanden. De laatste zijn vaak duurder dan taxi’s en eerder genegen te veel te vragen. Riksja’s door de hutongs (de smalle oude straatjes) van Beijing zijn prijzig, je kunt hier beter gaan fietsen.